zondag 4 november 2012

Dag 3: Dragon's Back

Uitzicht vanuit de ontbijtzaal

Een prettige bijkomstigheid van het hotel, dat nog niet helemaal klaar was, was dat het ontbijt tijdens de eerste dagen van ons verblijf op de bovenste verdieping van het hotel werd geserveerd. Vanwege het mooie uitzicht hadden we op deze tweede ochtend het fototoestel meegenomen naar het ontbijt. Het was de laatste dag dat het ontbijt op de 38ste verdieping werd geserveerd. Vanaf de volgende ochtend zaten we in het restaurant op de tweede verdieping.

02 Uitzicht ontbijtruimte hotel
01 Uitzicht ontbijtruimte hotel Uitzicht vanuit hotel

Dragon's Back

Op zondag 4 november zijn we met Martin met een taxi naar het zuidoosten van Hong Kong Island gegaan voor de Dragon's Back wandeling. Deze wandeling over de toppen van een aantal heuvels is minder zwaar dan je zou denken. Alleen de warmte kan je parten spelen. Aanvankelijk hadden we ons op de verkeerde plek laten afzetten. Het wandelpad liep daar al snel dood. Je had er wel mooi uitzicht op Tai Tam Bay en we zagen er een Common Mormon vlinder die maar niet stil wilde blijven zitten. Vandaar de enigszins vage foto.

04 Uitizcht op overzijde Tai Tam BayTai Tam Bay
05 Great Mormon (Female) form Achates Common Mormon vlinder

Nadat we met een volgende taxi naar het echte startpunt van de Dragon's Back wandeling waren gegaan zijn we meteen van start gegaan. Hier stond een bordje dat de richting aangaf.

06 Bord Dragon's Back

Het eerste stuk van de wandeling was vrij pittig vanwege de vrij forse stijging van het parcours en de warmte. Tussen de bomen is het pad zichtbaar.

09  Dragon's Back Pad Dragon's Back

Tijdens deze wandeling kom je regelmatig op open plekken in het bos waar je een fantastisch uitzicht hebt over de omgeving.
Hieronder uitzicht over de Tai Tam Bay in het westen

10 Uitzicht Tai Tam Bay Uitzicht in westelijke richting

en uitzicht op het dorp Shek O in het oosten.

14 Uitzicht Shek O
Uitzicht op Shek O

Op de volgende foto is de hoogste top te zien waar het pad overheen voert.

18 Dragon's Back Hoogste top

Hieronder nogmaals het uitzicht in oostelijke richting. Er waren op deze zondag veel paragliders actief in dit deel van Hong Kong Island.

20 Dragon's Back
22 Uitzicht Shek O Uitzicht Dragon's Back

Op de volgende foto is te zien hoe het pad over de bergkam loopt.

25 Dragon's Back Dragon's Back

De vlinder heb ik helaas niet kunnen determineren. Mogelijk is het een vlinder uit de familie van de parelmoervlinders.

26 Vlinder mogelijk uit familie parelmoervlinders Onbekende vlinder

Op de foto's hierna voor het eerst uitzicht op het strandje bij Big Wave Bay, het eindpunt van deze wandeling.

27 Uitzicht richting Big Wave Bay31 Uitzicht richting Big Wave Bay
 Uitzicht richting Big Wave Bay

Tussen de heuvels zie je het stadsdeel Chai Wan liggen.

28 Uitzicht richting Chai Wan

In deze stadswijk ligt het eindpunt van de Island line, de metrolijn waarvan het andere eindpunt, Sheung Wan, vlakbij ons hotel lag.

Hieronder nog een laatste keer het schiereiland bij Shek O. Het zeil van één van de zeilbootjes heeft de kleuren van de Nederlandse vlag. Of het echt om een Nederlandse zeilboot gaat weet ik niet, maar het zou me niet verbazen want er zitten nogal wat Nederlanders in Hong Kong.
Tijdens de wandeling kreeg Martin een telefoontje van het drietal dat de avond ervoor vertrokken was, ze waren op Schiphol geland. Tegenliggers op het wandelpad hoorden het gesprek en begonnen meteen in het Nederlands terug te praten. Meestal hebben we daar niet zo'n zin in op vakantie en doen we net alsof we ze niet verstaan, in dit geval ging die truc niet op.

30 Uitzicht richting Shek O Shek O

Hieronder uitzicht op het eiland Tung Lung Chau.

33 Uitzicht richting Tung Lung Chau Tung Lung Chau

Tijdens deze wandeling zagen we ook weer enkele vlinders. Een Dark Blue Tiger en een vlinder met geel-zwarte vleugels die zich probeerde te verstoppen achter een blad. Waarschijnlijk is dit ook een vlinder van de tiger familie.

34 Dark Blue Tiger Dark Blue Tiger
35 Vlinder

Het laatste stuk van de wandeling is een vrij lang stuk door de bossen met maar weinig plekken waar je een mooi uitzicht hebt.

36 Uitzicht richting Chai Wan37 Uitzicht richting Chai Wan Chai Wan

Hierboven twee foto's van het uitzicht in de richting van Chai Wan.

Big Wave Bay

De wandeling eindigt bij het strandje van Big Wave Bay. Na de vrij lange wandeling hebben we bij dit strand een eenvoudige lunch genomen en de nodige ijskoude drankjes. Het dorpje bij dit strand heet Tai Long Wan, niet te verwarren met Tai Long in het Sai Kung Park.

39 Big Wave Bay beach Big Wave Bay

Na de lunch hebben we geprobeerd om een taxi te vinden die ons terug kon brengen naar Hong Kong. Dat lukte niet echt, maar we vonden wel een busje dat ons naar metrostation Shau Kei Wan bracht.

40 Uitzicht vanuit Tai Wong Lai Tai Long Wan
42 MTR station Shau Kei Wan Metrostation Shau Kei Wan

De metrostations in Hong Kong hebben allemaal dezelfde vorm, een heel lang perron met een glazen wand met deuren. Die deuren gaan automatisch open als er een metro stopt. We zijn met de metro naar Wan Chai gereden. Vanaf hier zijn we naar de pier gegaan waar de veerboten richting Kowloon vertrokken.