donderdag 30 mei 2019

Groningen

Uitstapje vriendengroep

Na zware discussies waarbij bestemmingen als Nancy, Napels, Dresden, Sint Petersburg, Kopenhagen en Hamburg de revue passeerden om vervolgens door veto's of ander onheil getroffen te worden hebben we eind december 2018 de knoop doorgehakt. Ons uitstapje zou deze keer naar Groningen en Schiermonnikoog gaan. Tot mijn verbazing werd het voorstel voor deze bestemmingen door iedereen probleemloos aanvaard.

Met twee auto's zijn we op Hemelvaartsdag, 30 mei 2019, richting Groningen vertrokken. We hadden kamers geboekt bij Het Schimmelpenninckhuys en konden in de nabij gelegen parkeergarage aan de Kleine Peperstraat parkeren. Op wat schrammetjes en een deukje in één van de auto's na, is dat helemaal goed gegaan.

1-46 Hotel SchimelpenninckhuysHotel Schimmelpenninckhuys

Groninger museum

Via een wandeling die, doordat we de verkeerde kant op liepen ongeveer twee keer zo lang was als nodig, zijn we naar het Groninger Museum gelopen. Helaas had ik de tickets in het hotel achtergelaten zodat we nog een keer heen en weer konden lopen.
Voordat we het museum hebben bezocht hebben we eerst een verlate lunch genomen in het restaurant van het museum.

Design en 100 jaar vrouwenkiesrecht

1-13 Groninger museum1-11 Groninger museum

Naast de vaste collectie zijn er altijd enkele tijdelijke tentoonstellingen. In dit geval waren de thema's van de exposities design en vrouwenkiesrecht. Al vrij snel loop je tegen deze stoel van Allessandro Mendini aan, de begin 2019 overleden architect van het museum. In de vitrines met design spulletjes staat een miniatuur exemplaar van deze stoel.
Hieronder enkele voorbeelden van objecten uit de designtentoonstelling Pronkjewails.

1-02 Groninger Museum1-08 Groninger museum1-09 Groninger museum1-10 Groninger museum

Een deel van het museum hangt vol met vitrages waartussen je de kunst kunt vinden.

1-05 Groninger Museum

Op de wereldbol van Philippe Starck staan de handelsroutes van de VOC afgebeeld.

1-06 Groninger Museum

Hieronder links een werk van de Australiër Jimmy Djilmling Anggunguna. Daarnaast drie vazen van Mendini.

1-04 Groninger Museum1-12 Groninger museum

De gekruisigde hamburger is onderdeel van een serie van drie kruisen met als titel Unholy McTrinity van Jake Chapman en Dinos Chapman. De kruisen zijn door het Mondriaanfonds aangekocht voor het Groninger Museum in 2003.

1-19 Groninger museum

Soms lijkt het alsof je naar een aflevering van Tussen Kunst en Kitch zit te kijken.

1-01 Groninger Museum
1-22 Vrouw op bankjeVrouw op bankje 1 1-30 Margreet in gedachtenVrouw op bankje 2

De kleurrijke glazen objecten zijn van de Amerikaanse kunstenaar Dale Chihuly. Er was in het museum kort voor ons bezoek een tentoonstelling van deze kunstenaar. Dit gedeelte was blijkbaar blijven hangen.

1-28 Groninger museum
1-16 Groninger museum1-17 Groninger museum

100 jaar vrouwenkiesrecht

1-37 Vrouwenkiesrecht

De gangdames in klederdracht op de bres voor het vrouwenkiesrecht. Een nogal kluchtig onderdeel van de tentoonstelling over 100 jaar vrouwenkiesrecht.

1-33 Vrouwenkiesrecht1-18 Groninger museumKeith Haring

Via de altijd herkenbare Keith Haring komen we uiteindelijk bij de afdeling waar werk van het Gronings kunstenaarscollectief De Ploeg hangt.

1-35 Groninger museum1-20 Groninger museum De PloegRustende zichters (1924) van Johan Dijkstra

Boomgaard Blauwborgje (ca 1920) van Alida Pott
1-21 Groninger museum De Ploeg

Leuk om na al die jaren weer een keer in dit museum te zijn. Uiteindelijk kom je dan weer bij die mooie trap naar de uitgang.

1-24 Groninger museum trap

Op de volgende foto de Martinitoren met daarvoor een erg lelijk VVV-kantoor.

1-39 MartinitorenMartinitoren

Na het bezoek aan het museum zijn we op een terras in de stad wat gaan drinken.

Voor het diner zijn we ons in het hotel even gaan opfrissen. Toenwe buiten kwamen zat iedereen al klaar om naar het restaurant te gaan.

1-41 Binnenplaats Schimmelpenninckhuys

De Betere Tijden

1-43 Restaurant De Betere Tijden

We hadden gereserveerd bij De Betere Tijden omdat ze op internet goede recensies hadden. En inderdaad, we hebben er een beste avond gehad en hebben daarom een positieve review gegeven op internet:

We hebben hier met zeven vrienden een geweldige avond gehad. Heerlijk eten met veel smaken en (veel) lekkere wijn. Het enthousiasme van de jongens voor het koken werkt aanstekelijk. Wat zij in een keuken van amper 3 m² weten te presteren grenst aan tovenarij. Aan het eind van de avond kwam er een man langs die planten had geplukt voor de volgende dag. We mochten alvast van de blaadjes proeven. Jammer dat we niet in de buurt wonen, dan kwamen we hier veel vaker.

De volgende ochtend moesten we op tijd weer op. Na een uitgebreid ontbijt zijn we richting Lauwersoog gereden waar om 12.30 uur de boot naar Schiermonnikoog vertrok.