Vergeleken met het S.M.A.K. heeft het Museum voor Schone Kunsten (MSK) een meer klassieke collectie vanaf de middeleeuwen tot de twintigste eeuw. Het museum ligt net als het S.M.A.K. in het Citadelpark. Ongeveer honderd jaar na de oprichting van het museum heeft men besloten om een eigen gebouw te creëren voor het museum. Het gebouw van architect Charles van Rysselberghe is gebouwd in een in neoclassicistische stijl. Dat wil zeggen met kenmerken van de bouwkunst van de oude Grieken en de Romeinen. Al vrij snel na de oplevering kreeg het museum een grote uitbreiding vanwege de Wereldtentoonstelling van 1913.
Heilige Barbara van Nicomedië - Jan van Eyck
Twee werken uit de middeleeuwen. Boven de Heilige Barbara van Nicomedië uit 1437 van Jan van Eyck. Men is het er niet over eens of dit een niet voltooid schilderij is of de oudst uitgewerkte tekening in de Nederlanden is. Het is van het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen en hangt tijdelijk in het MSK. Het museum in Antwerpen wordt verbouwd.
Hieronder De Heilige Hiëronymus in gebed van Jheronimus Bosch. De schilder heeft zijn heilige naamgenoot meerdere keren afgebeeld. Vaak is dat met een leeuw die hem trouw is gebleven nadat hij een doorn uit de poot van de leeuw heeft gehaald. In die tijd had vrijwel niemand in Europa ooit een leeuw gezien. De leeuw op het schilderij lijkt dan ook meer op een gehandicapte hond.
De Heilige Hiëronymus in gebed - Jheronimus Bosch
Dieren op schilderijen uit de zeventiende eeuw zijn vaak gerelateerd aan de jacht, zoals hieronder. Eerst Landschap met jachtbuit van Paul de Vos (1595-1678) die gespecialiseerd was in het schilderen van dieren. Daarna Stilleven van Peter Boel (1622-1674). De uil die leeft en geketend is aan een kooi wordt als lokvogel ingezet. Het puttertje zit vast aan een lijmstok en zal dus niet lang meer fladderen.
Landschap met jachtbuit van Paul de Vos
Jan Fijt (1611-1661) schilderde een roerdomp en wat andere vogels die worden aangevallen door een paar honden.
Van een heel andere orde is het schilderij Watervogels van Melchior d'Hondecoeter (1636-1695). Een bonte verzameling van vogels waarvan de meeste niet of nauwelijks zijn te zien in de lage landen. Kroonkraanvogels komen uit Afrika, de nijlgans is pas in de twintigste eeuw in het wild in Europa verschenen, de roodhalsgans is een dwaalgast die hier eigenlijk niet voorkomt en ook de pelikaan zul je buiten de dierentuinen niet snel aantreffen. Blijkbaar waren er van al deze vogels al goede afbeeldingen beschikbaar rond 1685 toen dit schilderij werd gemaakt. Vaak werden opgezette exemplaren van de vogels gebruikt als model.
Watervogels - Melchior d'Hondecoeter
Pieter Brueghel de Jonge maakte een heleboel kopieën van schilderijen van zijn vader. Een voorbeeld hiervan is Bruiloftsmaal in de schuur. Het origineel zagen we in 2014 in het Kunsthistorisches Museum in Wenen.
Pieter Brueghel de Jonge - Bruiloftsmaal in de schuur
Hij maakte echter ook origineel werk zoals De dorpsadvocaat.
Pieter Brueghel de Jonge - De dorpsadvocaat
Veel Rubens tijdens onze reis naar Antwerpen en Gent. Ook in het MSK hing een schilderij van Rubens, Franciscus van Assisi ontvangt stigmata.
Het volgende schilderij is van Pieter-Frans de Noter uit 1831. Hij schilderde vaak Gentse taferelen en dit is daar een voorbeeld van. Op de voorgrond het riviertje De Reep en op de achtergrond is de Sint-Baafs kathedraal te zien. De vier torentjes die er tegenwoordig op staan ontbreken hier.
Iets moderner is Het Evenwicht de Krachten van Carel Willink uit 1963. Een aantal beelden die hij in Italië had gezien inspireerden hem tot een aantal grote schilderijen waar dit er één van is. Het is een typisch voorbeeld van het magisch realisme waarbij de klassieke beelden worden gecombineerd met een raket op de achtergrond.
De Gentse schilder François-Joseph Boulanger schilderde zijn Toreke op de Vrijdagmarkt in 1845. We zijn na ons bezoek aan het museum naar de stad gelopen en hebben gekeken hoe deze plek er nu uitziet. Het toreke staat er nog steeds, maar er is wel aan gesleuteld sinds die tijd.
François-Joseph Boulanger - Toreke op de Vrijdagmarkt
We hebben nog een tijdje door het oude centrum gewandeld. Hieronder de lakenhal die aan de Belforttoren vast zit. Op het plein voor de lakenhal en het Belfort hebben ze een foeilelijke stadshal neergezet. Een betonnen constructie met een enorm dak dat de prachtige historische gebouwen deels aan het zicht onttrekt. Je vraagt je toch af welke incompetente stadsbestuurders zo'n besluit nemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten