Na het bezoek aan het Rubenshuis zijn we via een heleboel kleine straatjes naar het havengebied gelopen. We hadden kaartjes voor het Museum aan de Stroom, meestal MAS genoemd. We hadden vooraf kaartjes gekocht met een vast tijdstip en waren te vroeg bij het gebouw. Op een mooie dag ziet het eruit zoals op de foto van een ansichtkaart hierboven. Het bijzondere gebouw is al een bezoekje waard, maar het museum is dat zeker ook. Het thema van het museum is de verbondenheid van havenstad Antwerpen met de wereld.
Op de grijze 27ste juli zag het er wat grauwer uit, maar het blijft een bijzonder gebouw van Neutelings Riedijk Architecten uit Rotterdam. Dit architectenbureau is ook verantwoordelijk voor het kleurrijke Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum.
Binnen ga je met roltrappen van de ene naar de andere verdieping en elke verdieping heeft een eigen thema.
Op de achtste verdieping wordt je begroet door het Admiraal Koppel van de Antwerpse kunstenaar Guillaume Bijl. Hij heeft dit koppel ontworpen voor het vijfjarig bestaan van het museum. Hoewel ze er van een afstandje uitzien als twee etalagepoppen zijn het bronzen sculpturen van meer dan 100 kg per stuk die beschilderd zijn. De golvende glazen wanden komen op elke verdieping terug.
Het thema van één van de verdiepingen van het MAS is feest. In Antwerpen en in andere Vlaamse steden zijn er elk jaar reuzenoptochten.
In Antwerpen is dat in maart. De traditie gaat terug tot de zestiende eeuw toen Druon Antigoon als eerste in reuzenformaat werd uitgevoerd. Druon Antigoon is een figuur uit het verhaal waaraan Antwerpen ('hand' werpen) zijn naam heeft te danken.
In een hoek stonden vier dwergreuzen, de reuskens van Borgerhout. Die trekken al sinds het begin van de achttiende eeuw in september door Borgerhout.
In de eerste helft van de vorige eeuw stonden er in veel danszalen in België en Zuid-Nederland gigantische draaiorgels, de dansorgels. Ze zijn een soort voorloper van de discjockey.
In de jaren 30 kregen veel dansorgels een art-deco-uitstraling. Rond 1950 zijn ze geleidelijk weer verdwenen.
Handel in bulkgoederen zoals zout hoort natuurlijk ook bij een havenstad als Antwerpen. Net zo als het onderscheppen van namaakproducten zoals de verzameling Kuifjes. Alleen de persoon op de voorgrond is echt, daar is gelukkig geen namaak variant van gemaakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten