
De National Gallery ligt aan Trafalgar Square, we zijn naar de ingang gegaan voor de mensen die online al een ticket hadden aangeschaft. Ik kan niet zeggen ‘gekocht’ want het is gratis. Met een ticket wordt de tijd vastgelegd waarop je naar binnen kunt. Dit is om te grote piekmomenten te vermijden. Dat lukt overigens maar voor een deel. Het was nog steeds erg druk en er waren heel veel zalen gesloten vanwege werkzaamheden. In de zalen die wel open waren was het soms onaangenaam druk.
Hierboven een doorkijkje naar een van de zalen van de National Gallery. Hieronder de zaal die vooral was gevuld met Italiaanse barokkunst, voor ons was dit de Heartstopper zaal. We waren hier vooral om enkele filmlocatie uit deze Netflixserie op de foto te zetten. De zaal staat ook bekend als de Julia and Hans Rausing Room. Zij waren een steenrijk echtpaar dat £4 miljoen aan het museum heeft geschonken voor de renovatie van deze ruimte. Julia is in 2024 overleden, slechts 63 jaar oud.
De gevolgen van onmatigheid is een schilderij van Jan Steen uit de jaren 70 van de zeventiende eeuw dat sinds 1977 in bezit is van de National Gallery. Op het schilderij worden enkele in onbruik geraakte spreekwoorden uitgebeeld. De jongen op de achtergrond visualiseert Rozen voor de zwijnen gooien. Dit betekent dat je iets moois geeft aan iemand die dat niet waardeert. De vrouw links staat voor Wijn is een spotter, een waarschuwing voor overmatig drankgebruik, gebaseerd op een Bijbelspreuk. De vrouw op de voorgrond voert drank aan een grijze roodstaart. Deze Afrikaanse papegaaiensoort was toen al bekend in Europa door de handel in exotische dieren.
Hieronder de Zonnebloemen van Van Gogh, het is de tweede uit een serie van vijf schilderijen die hij maakte van vazen met zonnebloemen. Bij dit schilderij was het onaangenaam druk, het leek een beetje op de taferelen bij de Mona Lisa in het Louvre.
De schilderijen Staande virginaalspeelster en Zittende virginaalspeelster waren beiden in 2023 te zien op de grote Vermeer tentoonstelling in het Rijksmuseum in Amsterdam.
De naakte cupido die achter de staande vrouw aan de muur hangt is vrijwel identiek aan die van een ander schilderij, Brief lezend meisje bij het venster. Bij dat schilderij is de cupido, waarschijnlijk na Vermeer's overlijden overgeschilderd. Bij een restauratie tussen 2017 en 2021 is de cupido ook op dat schilderij weer zichtbaar gemaakt.
Het schilderij hierboven kwam me bekend voor. Ik had zelf het idee dat het op een ander schilderij leek, maar thuis ontdekte ik dat het om hetzelfde schilderij ging, The Introduction of the Cult of Cybele at Rome door Mantegna. We hadden dit schilderij in 2019 gezien op een tentoonstelling in de Gemäldegalerie in Berlijn.
De laatste jaren probeer ik in musea een link te leggen met eerdere reizen door schilderijen die plaatsen tonen waar we zijn geweest op de foto te zetten. Hoewel we al vaak schilderijen van Canaletto hebben gezien, had ik ze nog nooit op de foto gezet. Dit soort Venetiaanse taferelen zijn kenmerkend voor zijn werk. Wij waren in 2009 in Venetië.
Arjan is al sinds zijn studie bewonderaar van de Venetiaanse kunstenaar Giovanni Battista Tiepolo. In de loop der jaren hebben we veel werken van hem gezien. Op de volgende foto vertrouwt Venus haar pasgeboren baby toe aan de Tijd. Daaronder het Banket van Cleopatra. Cleopatra laat aan de Romeinse generaal Marcus Antonius haar minachting voor rijkdom blijken door een kostbare parel op te lossen in azijn.
Hieronder een schilderij van zijn zoon Giovanni Domenico Tiepolo genaamd Klaagzang aan de voet van het kruis.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten